Marlies (40 jaar) had al vóór haar zwangerschappen urineverlies. Dat werd er na de kinderen niet beter op. Zichtbaar natte plekken tijdens een wedstrijdje hockey waren de spreekwoordelijke druppel die de emmer deed overlopen.

Maar wéér naar de bekkenbodemtherapeut wilde ze niet. Ze kwam uit bij de SUN training. Wat leverde dat op?

“Ik had eigenlijk al voor mijn eerste zwangerschap stressincontinentie. Ik was toen al een tijd bij een bekkenfysio geweest. Tussen de eerste en tweede zwangerschap heb ik nog een traject gedaan. Maar het hielp gewoon niet afdoende.

 

“Ik oefende me suf”

Ik oefende me met periodes suf. Elke ochtend tijdens het tandenpoetsen een stuk of 10, 15 keer de bekkenbodem aanspannen, kort, en dan weer loslaten. Soms wisselde ik af met wat langer. En dan in de loop van de dag nog een keer.

Maar ja, ik verloor nog steeds urine. Met niezen, soms met lachen. En urineverlies met sporten. Ik liep hard en fietste.

Een jaar of twee geleden begon ik met hockey. Het was veel tegelijk: rennen, sprinten, en dan ook nog roepen en met die stick. Ik voelde de druk in de buikholte… dan lekte ik door, ja.

Niet tot op mijn enkels, maar wel met zichtbare plekken waar je dan van denkt: o jee… ziet iemand dit?

 

“Driekwart van het hockeyteam heeft hetzelfde probleem”

Ik denk wel dat driekwart van het hockeyteam hetzelfde probleem heeft. Er wordt best open over gesproken, omdat iedereen in hetzelfde schuitje zit. En we maken er grapjes over, maar ja… het is wel vervelend.

Dus toen dacht ik: ja, wat moet ik nou? Want opnieuw stoppen met sporten, dat wilde ik niet.

Ga ik nou weer naar zo’n bekkenfysio? Wat kan die mij dan nu nog meer vertellen?

Of moet ik me dan toch gaan verdiepen in een operatie? Want via-via hoorde ik dan ook weer dat iemand dat had gedaan. Die had goede resultaten. Maar eigenlijk wilde ik dat niet.

 

“Trainen met weerstand klonk wel logisch”

En toen, het zal wel karma zijn, haha, kwam Erna voorbij op Facebook. Ik volgde het webinar en heb me ingeschreven. Eigenlijk had ik geen twijfels. Het leek me wel logisch dat dat trainen met weerstand iets zou kunnen doen in combinatie met ontspannen en je core trainen.

Zelfs dat ik een beetje dacht: goh ja, waarom heb ik dit niet zelf bedacht? Waarom heeft niemand me dit ooit verteld?

De reviews die ik las, zagen er ook goed uit. Dus ik dacht: dit kan oprecht wel wat zijn. Het is heel iets anders dan wat ik al heb gedaan.

 

“Heel vaak niezen op een enorme hooikoortsdag… dat ging helemaal goed!”

Ik merkte in het begin van de SUN training, de eerste weken, nog niet zo heel veel. Wat begrijpelijk is natuurlijk, maar toch frustreerde me dat een tikkeltje.

Maar toen, na een maand of drie, ging het eigenlijk erg goed en was ik met hardlopen 8 of 9 van de 10 keer gewoon droog!

Ik had begin zomer een enorme hooikoortsdag, waarin ik erg vaak heb moeten niezen. Dat was eerder allang misgegaan. Maar het ging dus helemaal goed die dag, ik heb niks geen urine verloren!

Het resultaat kwam bij mij snel. Ik kan wel erg gedisciplineerd zijn, dus ik was best heel trouw. Op mijn kledingkast hing een A4-tje met de uitleg en allerlei oefeningetjes, als reminder.

En nu heb ik zelfs in mijn telefoon elke dag een herinneringetje: plung! Ontspannen.

 

“Jumping jacks, hockeyen, trampolinespringen – het kan weer!”

Gisteren had ik mijn eerste hockeytraining van het seizoen. We begonnen met een soort van bootcampje met jumping jacks; je mocht kiezen.

Ik dacht: ik ga het toch even proberen. En dat ging goed! Twee keer een minuut of zo achter elkaar.

Daarna hebben we ook nog een partijtje gedaan. Ik was helemaal droog. Dus dat was weer: joehoe!!!

En ja, trampolinespringen met de kinderen. Dat gaat weer! Eerst kon ik drie keer ‘droog’ springen. En nu kunnen het zo wel 20, 30 sprongen zijn.  

  

“Het resultaat: boven verwachting”

Wat ik trouwens fijn vond aan de SUN training is de combinatie, een beetje de holistische visie. Die klopt gewoon voor mijn gevoel. Dus dat je én met de eitjes, én je core, én de ontspanning aan de slag gaat.

Ik vind het wel mooi ook dat de oosterse zienswijzen af en toe voorbij komen. Dat past wel bij me.

Het resultaat is voor mij boven verwachting. Je leest wel die uitspraken, die reviews en dan denk je: superleuk, maar dat zal vast niet voor mij zijn weggelegd. Maar wel dus. Dat is wel heel tof.

Ik ben ook bijna een beetje verontwaardigd dat m’n bekkenfysio’s hier niks van wisten.

 

“Dit gaat meer effect hebben dan de reguliere zorg”

Op de vraag waarom Marlies wilde meewerken aan dit interview, zegt ze: “Ik denk dat de belangrijkste reden is dat ik het gevoel heb dat dit echt kan werken. Ik denk dat het meer effect gaat hebben dan de reguliere zorg die we kennen.

In vergelijking met de standaardbehandeling van twee of drie keer per dag 10, 15 keer je bekkenbodem aanspannen. De tijdsbesteding is een beetje meer in de SUN training, maar hier heb je wél resultaat van!”

Wil je, net als Marlies, jouw urineverlies stoppen? Meld je dan nu aan voor het gratis webinar 7 tips om je urineverlies bij inspanning te stoppen!

Vul je gegevens in en kies een datum. Het webinar duurt meestal iets meer dan een uur.

Heb jij ook ongewild urineverlies?

Ongewenst urineverlies bij lachen, niezen, hoesten, tillen, sporten. Kortom, bij een toename van druk in de buik. Het heet stressincontinentie. Deze vorm van urineverlies bij vrouwen komt erg vaak voor: bij de helft van alle vrouwen!

Het is zeker geen kwaal van oudere vrouwen, zoals je kunt lezen in het verhaal van Marlies. Bij haar speelde deze vorm van urineverlies al voordat ze kinderen kreeg.

Ongeveer de helft dus van alle vrouwen hebben urine incontinentie. Sommige vrouwen gebruiken incontinentiemateriaal om de urine op te vangen. Of een grote tampon tegen het urineverlies tijdens sporten. Maar dat lost het probleem natuurlijk niet op.

En een tvt-operatie (een ‘blaasbandje’) helpt maar bij 4 van de 5 vrouwen. Bekkenbodemtherapie kan helpen, maar de meeste vrouwen die de SUN training doen, hebben al zo’n traject achter de rug. Net als Marlies: zonder resultaat.

 

De SUN training helpt tegen urineverlies bij inspanning

De unieke aanpak in de SUN training maakt dat je wél je urineverlies stopt. Ook urineverlies bij sporten. En snel ook, als je net zo gedisciplineerd traint als Marlies.

Herken jij jezelf in een of meer van de volgende situaties:

  • Ongewild urineverlies tijdens het sporten of als je gaat hardlopen
  • Een natte broek bij hoesten, niezen, lachen
  • Urineverlies bij (trampoline) springen
  • Druppeltjes urineverlies bij wandelen

Meld je nu aan voor het webinar 7 tips om je urineverlies bij inspanning te stoppen!

 

Vul je gegevens in en kies een datum. Het webinar duurt meestal iets meer dan een uur.

Let op: De SUN training is niet bedoeld voor aandrangincontinentie of urge incontinentie. Daarvoor kun je beter naar de Rust in je Blaas training.

 

P.S. Op verzoek van Marlies hebben we een andere foto gekozen. Haar leeftijd is wel 40 jaar en haar naam is ook écht Marlies. Haar ervaringen zijn uiteraard door haar zelf verteld!

Share This

Wil je dit bericht delen?

Klik op een van de knoppen. Likes vinden we ook fijn!