Marjon (54) dacht dat het er nu eenmaal bij hoort, urineverlies als je ouder wordt. Het was niet zo veel, maar wel vaak onverwachts. En door de overgang had Marjon ook makkelijk bloedverlies na de seks, waardoor haar seksleven op nul stond.

“Dat beetje urineverlies nam ik voor lief”

Marjon: “Ik merkte dat ik wat urineverlies had op onverwachte momenten. Dus niet alleen wanneer ik tijdens het sporten jumping jacks deed, maar ook als ik bijvoorbeeld uit de douche kwam. Het urineverlies was minimaal, maar ik ging toch inlegkruisjes dragen. Ik dacht: het zal wel bij de leeftijd horen. Omdat het nog wel meeviel, nam ik het voor lief.

 

“Na die knip waren mijn bekkenbodemspieren zwak”

“Bij de bevalling van mijn zoon, 20 jaar geleden, werd ik ingeknipt. Sindsdien merkte ik wel dat mijn bekkenbodemspieren zwak waren. Tijdens een uitstrijkje bijvoorbeeld. Vroeger, als die eendenbek werd ingebracht, voelde je weerstand. Nu ging die eendenbek er moeiteloos in. Dat was zo’n groot verschil, daar schrok ik wel van.

En die urine-incontinentie na de zwangerschap, die was misschien niet hevig, maar wel vervelend. Als ik in de lach schoot of zo, of met niezen, dan moest ik vlug mijn benen kruisen. Erg ongemakkelijk. Ik ben ooit naar de fysio geweest en heb toen bekkenbodemoefeningen gekregen. Dat loste niets op.”

 

“Ik voelde: dit is een arts met het hart op de goede plek”

“Via Facebook kwam ik de SUN training tegen. Ik keek de webinar van Erna en dacht meteen: ja, dit is het! Dit gun ik mezelf. Dat kwam ook door haar goede uitleg met leuke voorbeelden. De laagdrempeligheid. En haar persoonlijkheid. Ik voelde: dit is een arts met het hart op de goede plek. Zij doet dit echt voor vrouwen, omdat er op bekkenbodemgebied nog zo veel te winnen is.”

“Ik keek naar de filmpjes met uitleg, waarin Erna ook nog een klein stukje vertelde over intimiteit. Daar herkende ik mezelf in. Doordat ik in de overgang ben, heb ik makkelijk bloedverlies na de seks. Toen dacht ik: als ik nou mijn vagina meer ga stimuleren met die oefeningen, los ik misschien óók dat stukje op. Dat heeft me eigenlijk over de drempel geholpen.

Mijn seksleven stond op nul, doordat ik steeds tot wel vier dagen na de seks bloed verloor. Er was er voor mij geen lol meer aan.”

 

“Ik werd weer vertrouwder met mijn eigen lichaam”

“Tijdens de SUN training merkte ik: hé, mijn vagina begint anders te reageren. Ik werd ook makkelijker vochtig tijdens de seks. En heel fijn: ik werd weer vertrouwder met mijn eigen lichaam.

De audio’s die Erna heeft ingesproken, hielpen mij ook heel goed. Er gaat een geruststelling uit van haar stem. Alsof iemand me even moed influistert. Zo van: doe het maar, maak weer contact met jezelf.”

 

“Mijn lichaam reageerde als vanzelf goed. Fantastisch!”

“Mijn vrienden en familie had ik nooit verteld over die ongemakken rondom mijn incontinentie. Dat kwam pas met de SUN training, zeker door de Facebookgroep. Dan heb je pas in de gaten hoeveel het eigenlijk voorkomt.

Die openheid in de Facebookgroep vond ik fijn. Dat je elkaar deelgenoot maakt: je bent niet alleen. We doen dit samen. Dat hielp me om het te vertellen aan een paar goede vriendinnen.

De SUN training had best snel effect bij mij. Mijn inlegkruisjes bleven op een gegeven moment gewoon schoon. Laatst moest ik niezen en reageerde mijn lichaam als vanzelf goed. Fantastisch!”

 

“Je krijgt niet alleen bekkenbodemoefeningen, je hele lijf komt aan bod.”

“Wat ik ook heel fijn vond, was om mijn core te trainen. Je krijgt niet alleen oefeningen voor je bekkenbodem, je hele lijf komt aan bod. Alles van top tot teen – en daarbuiten, mijn denkbeelden over urineverlies, alles.

Yoga en pilates doe ik nu weer. Zo fijn om weer intensievere oefeningen te kunnen doen.

Die oefeningen doe ik nu nog ongeveer één keer per week. Ik vind het fijn om die training af en toe te doen, om me zekerder te voelen. En ook voor mijn vaginale vochtigheid.”

 

“Je hebt allemaal wel dat kwartiertje. Iedereen.”

Marjon gaf tot slot nog een kleine disclaimer: “Ik vind wel: als je voor de training gaat, gá er dan ook voor. Resultaat behaal je alleen door het zelf te doen. Erna heeft alles in mooie oefeningen gegoten. En die werken, als je ze doet.

Als ik de vraag lees: waar haal je de tijd vandaan? Dan denk ik: come on, je kunt ook autorijden en gaan tanken. Je zegt ook niet: ik heb geen tijd om te tanken. Je hebt allemaal wel dat kwartiertje. Iedereen.”

Herken je jezelf in deze klachten:

  • Je urineverlies is sinds de overgang (menopauze) erger geworden
  • Het urineverlies is begonnen tijdens de overgang
  • Je hebt (licht) bloedverlies na de seks
  • Je hebt last van vaginale droogheid

Het is zo dat urineverlies na de overgang te maken heeft met een daling in de vrouwelijke hormonen (oestrogenen). Maar het is geen hopeloze zaak.

Weet dat je urineverlies evengoed kunt stoppen, ook als je al wat ouder bent.

In de SUN training krijg je gerichte oefeningen die jou helpen je urineverlies bij inspanning te stoppen. En de ervaring leert dat je makkelijker vochtig wordt, doordat de doorbloeding in je vagina verbetert. Dat helpt om je vagina te beschermen, zodat je fijner vrijt en geen klachten hebt van bloedverlies na de seks.

P.S. vanwege Marjons privacy hebben we een andere foto gekozen. Haar naam en leeftijd zijn wel echt. En haar verhaal natuurlijk ook!

Share This

Wil je dit bericht delen?

Klik op een van de knoppen. Likes vinden we ook fijn!